Ειδική Αγωγή

Μαθαίνοντας αλλιώς...

Φροντίζοντας με ειδικό εκπαιδευτικό τρόπο τις ανάγκες παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες, οι Θεραπευτές Ειδικής Αγωγής διδάσκουν τα παιδιά να στηρίζονται στα δυνατά τους σημεία και να διαχειρίζονται με βολικό για το καθένα τρόπο τις δυσκολίες τους. Αναδομείται η αυτοπεποίθηση τους και κινητοποιούνται να προσπαθούν και να μην απογοητεύονται.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας τα παιδιά με ανάγκες Ειδικής Αγωγής πληρούν τα παρακάτω:

  1. Για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης.
  2. Εμφανίζουν σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, ανήκουν στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  3. Έχουν μία ή περισσότερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα για την ηλικιακή τους ομάδα

 

Όσον αφορά τη σχολική ηλικία, κατά την διάρκεια της οποίας συνήθως γίνονται ορατές αυτές οι δυσκολίες, οι μαθητές έχουν χαμηλότερες επιδόσεις από τις αναμενόμενες σε σχέση με την χρονολογική τους ηλικία, το οποίο δεν οφείλεται σε χαμηλή νοημοσύνη ή σε ανεπαρκή διδασκαλία. Ανάλογα με το είδος της μαθησιακής δυσκολίας, τα παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα στην γραφή, στην ανάγνωση ή στην αριθμητική. Πολύ συχνά οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες αυτές των παιδιών ως αδιαφορία προς την μάθηση και τους αποδίδουν τους ανάλογους χαρακτηρισμούς (“τεμπέλης”) ενώ είναι ιδιαίτερα επικριτικοί και αυστηροί απέναντί τους. Όπως είναι αναμενόμενο, αυτό έχει επίπτωση στην ψυχολογία των παιδιών τα οποία χάνουν την αυτοπεποίθηση τους, νιώθουν μειονεκτικά, μισούν και δεν θέλουν να πηγαίνουν στο σχολείο. Επιπλέον, όπως προανέφερα, οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να συνυπάρξουν μαζί με άλλα προβλήματα (διάσπαση προσοχής, διαταραχή διαγωγής κτλ) και σε αυτές τις περιπτώσεις είναι δύσκολο να βρεθεί ποιο πρόβλημα αποτελεί την αρχική αιτία και προκάλεσε τα υπόλοιπα και κατά συνέπεια ποια θα είναι η καλύτερη θεραπευτική μέθοδος. Επιπρόσθετα, οι μαθησιακές δυσκολίες δεν χάνονται με το πέρασμα του χρόνου αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν και στην ενήλικη ζωή, επηρεάζοντας έτσι και άλλους τομείς της ζωής του ατόμου όπως την εργασία και τις διαπροσωπικές του σχέσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις οι δυσκολίες είναι τόσο ειδικές που αφορούν ένα φάσμα μόνο των ικανοτήτων, ενώ σε άλλες είναι πιο γενικές δημιουργώντας έτσι προβλήματα στις καθημερινές δραστηριότητες των ατόμων.

Σύμφωνα με το DSM-IV, (πρόκειται για ένα διαγνωστικό εγχειρίδιο της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας που χρησιμοποιούν παγκοσμίως οι ψυχίατροι και οι ψυχολόγοι) υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες μαθησιακών δυσκολιών:
1) η διαταραχή της ανάγνωσης,
2) η διαταραχή των μαθηματικών,
3) η διαταραχή της γραπτής έκφρασης και
4) η μαθησιακή διαταραχή μη προσδιοριζόμενη αλλιώς
Σύμφωνα με το ICD-10, (πρόκειται για το αντίστοιχο διαγνωστικό εργαλείο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας) οι μαθησιακές δυσκολίες ονομάζονται “Ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές των σχολικών ικανοτήτων” και ταξινομούνται στις εξής κατηγορίες:
1) ειδική διαταραχή της ανάγνωσης,
2) ειδική διαταραχή του συλλαβισμού,
3) ειδική διαταραχή των αριθμητικών ικανοτήτων,
4) μικτή διαταραχή των σχολικών ικανοτήτων,
5) άλλες αναπτυξιακές διαταραχές των σχολικών ικανοτήτων και
6) αναπτυξιακή διαταραχή των σχολικών ικανοτήτων, μη καθορισμένη.