ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΤΕΣΤ

Εργαλεία Αξιολόγησης

Τα Διαγνωστικά τεστ είναι δοκιμασίες στις οποίες υποβάλλονται τα άτομα, με στόχο να αξιολογηθεί το προφίλ τους και να καταταχθούν σε ομάδες με κοινά χαρακτηριστικά, ώστε να λάβουν την καταλληλότερη βοήθεια για τις προσωπικές τους ανάγκες.

Μια συχνή δοκιμασία είναι ο Δείκτης Νοημοσύνης (I.Q.Intelligence Quotient): Πρόκειται για ένα δείκτη που μετρά κατά προσέγγιση τη νοημοσύνη ενός ατόμου σε σχέση με το μέσο όρο των ανθρώπων της ίδιας ηλικίας. Συνήθως, ο δείκτης αυτός εκτιμάται με διάφορες κλίμακες (τεστ). Τα πιο διαδεδομένα τεστ είναι αυτά που ανέπτυξε ο Αμερικανός ψυχολόγος Wechsler (1930). Πρόκειται για το WAIS-R (χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση ατόμων από 16 ετών και πάνω), το WISC 3 (χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση ατόμων από 6-16 ετών) και το WPPSI-R (χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση ατόμων από 3-6ετών).

  • W.I.S.C. ΙΙΙ (Wechsler Intelligence Scale for Children): Το πιο διαδεδομένο και περισσότερο χρησιμοποιούμενο τεστ αξιολόγησης της νοημοσύνης. Αποτελείται από 13 κλίμακες και η καθεμιά αξιολογεί μια διαφορετική πλευρά της νοημοσύνης, ενώ όλες μαζί εκφράζουν αυτό που λέμε γενική νοημοσύνη. Δίνει 3 δείκτες: το δείκτη Λεκτικής νοημοσύνης (αξιολογεί την ακουστικο-γλωσσική ικανότητα) και το δείκτη Πρακτικής νοημοσύνης (αξιολογεί την οπτικο-κινητική ικανότητα) και το Γενικό δείκτη. Χρησιμοποιείται σε παιδιά ηλικίας 6-16 ετών.
  • Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου (Ι. Βογινδρούκας, Α. Πρωτόπαππας, Γ. Σιδερίδης), κ.ά.
  • RAVEN’S Test, Προβολικές Δοκιμασίες “Σπίτι-Δένδρο-Άνθρωπος”, Bender Gestalt Test, Παιδικό Ιχνογράφημα, κ.ά.
  • MMPI II, T.A.T., Κλίμακα άγχους HAMILTON, κ.ά.
  • Αθηνά Τεστ, Κλίμακα Αξιολόγησης ΔΕΠ-Υ για γονείς και εκπαιδευτικούς, Κλίμακα Αξιολόγησης Δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας, Αtest σχολικής ετοιμότητας, κ.ά.
  • ΕΔΑΛΦΑ τεστ τυπικής ανάπτυξης παιδιών, C.A.R.S., Sensory Profile, A.S.A.S., Achenbach αξιολόγηση συμπεριφοράς, κ.ά.
Από τα παραπάνω τεστ προκύπτουν διαγνώσεις οι οποίες ταξινομούνται με βάση τα ακόλουθα διαγνωστικά εργαλεία:
  • DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders): Ένα διαγνωστικό εγχειρίδιο για την ταξινόμηση των ψυχιατρικών διαταραχών που εκδίδεται από την Αμερικανική Ψυχιατρική Ένωση.
  • I.C.D 10 (International Classification of Diseases): Διαγνωστικό εγχειρίδιο παρόμοιο με το DSM που εκδίδει ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας (W.H.O. World Health Organization). Οι ομοιότητές του με το DSM ξεπερνούν το 90%.

Η βασικότερη, ίσως, διαφορά είναι ότι στο ICD δεν συνεκτιμώνται οι κοινωνικές συνέπειες της διαταραχής, ενώ στο DSM περιλαμβάνεται και η έκπτωση στην κοινωνική, επαγγελματική κ.τ.λ. λειτουργικότητα του ατόμου. Αυτά τα δυο σήμερα είναι τα πιο αποδεκτά και χρησιμοποιούμενα παγκοσμίως συστήματα ταξινόμησης. Παρόλα αυτά, εμφανίζουν κάποια σημαντικά μειονεκτήματα, όπως ότι δεν λαμβάνουν υπόψη το φύλο, το πολιτισμικό υπόβαθρο, την διαφορετική εμφάνιση των συμπτωμάτων κατά την διάρκεια της ανάπτυξης του ατόμου κ.τ.λ.